odcinek #7 BIZNESOWE KLOCKI

Pół godziny mojego gadania na temat wysyłania paczek za granicę. Jeżeli przez to przebrniemy, to zapewniam Cię, że połowa roboty z planowaniem wejścia Twojej firmy, zagraniczne rynki będzie już za Tobą.

posłuchaj odcinka

Kiedy planowałam swój pierwszy warsztat ze sprzedaży zagranicznej, podpytywałam każdego. Jakie są największe obawy? Co ich blokuje? Czego najbardziej się boją? Na pierwszym miejscu pojawiły się obawy związane z wysyłkami.

I słusznie, ponieważ wysyłki to jest bardzo, bardzo duży temat i tak naprawdę jak już ogarniesz sobie wysyłki, to masz tylko z górki. Niesłusznie, ponieważ te obawy moich potencjalnych klientów czy klientów były związane z kosztami przesyłek. Ale to nie koszty są największym problemem i tak naprawdę można znaleźć takie opcje, że te wysyłki będą niewiele droższe niż wysyłki w Polsce. Marże na rynkach zagranicznych na pewno mogą pokryć koszty tych wysyłek, chyba że planujesz wysyłki bardzo popularnych towarów, które ogólnie są dostępne. Albo takich, które są dystrybuowane przez naprawdę bardzo dużych graczy. To nie jest dobry pomysł. Tutaj nie masz za bardzo możliwości konkurowania.

Rozróżnienia wysyłek

Wracając do tematu wysyłek, dzisiaj przybliżę Ci te najważniejsze zagadnienia. Te wszystkie rzeczy, które musisz sobie przemyśleć, zastanowić się jak je ułożyć, jeżeli chodzi o wysyłki przy sprzedaży na zagraniczne rynki. Najważniejsze to wysyłki do klientów w Unii Europejskiej i wysyłki do klientów w całej reszcie świata.

Rozróżniając te dwie rzeczy, oczywiście po pierwsze ogólnie sprzedaż do klientów w Unii Europejskiej jest dużo prostsza. Niewiele się różni od sprzedaży na polskim rynku. Jest to opcja najłatwiejsza.

Wysyłki do reszty świata

Reszta świata – tutaj jest dużo, dużo więcej zmiennych, ale oczywiście temat też jest jak najbardziej do ogarnięcia. Chociaż są takie regiony świata, gdzie naprawdę nie ma specjalnie jak wysłać, bo nie przyjmują paczek ani firmy kurierskie, ani poczta. Są takie regiony, na których toczą się jakieś zamieszki, jest wojna, są duże niepokoje polityczne, więc tam nie da się wysłać. Są też takie regiony, gdzie nie ma szans, że paczka dotrze. To znaczy tam paczki mogą iść bardzo długo i w końcu zniknąć. Są niektóre regiony Afryki, gdzie jest marna szansa, że paczka w ogóle dotrze. Najczęściej są problemy z doręczaniem paczek w Afryce, w niektórych rejonach Ameryki Południowej, na małych wyspach zagubionych na oceanach, takich bardziej egzotycznych regionach.

Trzy główne elementy wysyłek zagranicznych

Jeżeli zastanawiasz się nad wysyłkami, to są trzy główne elementy, które musisz poznać:

Przepisy

Skoncentrujemy się głównie na przepisach związanych z wysyłkami. W Unii Europejskiej możesz bez większych problemów sprzedawać do klientów. Jeżeli to są firmy zarejestrowane w systemie VIES, wystawiasz fakturę z VATem zerowym, czyli wewnątrz wspólnotową dostawą towarów albo usług. Jeżeli to są konsumenci, musisz się zarejestrować do VAT OSS przy przekroczeniu kwoty 10 000 euro.

BDO

Deklaracja dotycząca generowania odpadów i wprowadzaniu opakowań na rynek. W Polsce musisz się zarejestrować i składać co roku deklarację. W niektórych krajach europejskich istnieją odpowiedniki BDO, np. w Niemczech i Francji.

Cło

W Unii Europejskiej cła nie trzeba płacić, ale wysyłając poza Unię, musisz zrobić deklarację celną. Twój klient może musieć zapłacić cło. Ważne jest, aby poinformować klienta o możliwych opłatach celnych przed wysłaniem paczki.

Zwroty

Przepisy dotyczące zwrotów są podobne wszędzie. Klient ma określony czas na zwrot towaru, chyba że jest on bardzo spersonalizowany. Klienta można obciążyć kosztami zwrotu, ale tylko na terenie jego kraju. Musisz mieć adres zwrotny w krajach, do których wysyłasz przesyłki. Firmy transportowe przeważnie zapewniają takie adresy zwrotne.

Zwyczaje i upodobania klientów

Każdy kraj ma swoje preferencje dotyczące zamawiania i dostawy. W Polsce popularne są paczkomaty InPost, we Francji – punkty odbioru jak Paczka w Ruchu, w Hiszpanii – firma Correos. W południowych krajach klienci wolą dostawy do domu. Warto oferować kilka opcji dostawy, aby klienci mogli wybierać.

Płatności

Klienci z różnych krajów mają różne preferencje dotyczące płatności. W zachodnich krajach popularne są karty płatnicze i kredytowe oraz platformy jak Stripe czy PayPal. W krajach dawnej Europy Wschodniej, takich jak Czechy, Słowacja, Rumunia, Węgry i Bułgaria, klienci często płacą za pobraniem.

Podsumowanie

Planując sprzedaż zagraniczną, warto zwrócić uwagę na przepisy, zwyczaje klientów oraz różne opcje wysyłki i płatności. Dobrze poinformowany klient to zadowolony klient, a odpowiednie przygotowanie pozwala uniknąć wielu problemów logistycznych.

Bardzo serdecznie zapraszam do zapisania się na warsztat ze sprzedaży zagranicznej.https://subscribepage.io/PP99o1

Dodaj komentarz